Net zoals ‘echte’ virtuele realiteit, is ook 360 graden video aan een stevige opmars bezig. Zoals wel bij meer hypes, zal het er de komende jaren op aan komen om uit te vissen waar de hype stopt en echt werkende en blijvende toepassingen beginnen. In een praktisch gericht onderzoeksproject wil Memori, onderzoeksgroep van Thomas More, verschillende aspecten van 360 graden video aanpakken. Het Vlaio – Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen – heeft binnen het Tetra programma een subsidie toegekend voor een tweejarig onderzoeksproject. We zoeken daarvoor bedrijven die deel willen uitmaken van de zogenaamde gebruikersgroep.

Grote bedrijven als Google (YouTube 360) of Facebook ondersteunen video’s in 360 graden, en aan de productiekant zijn er ook belangrijke evoluties, met onder meer GoPro, Nokia, Ricoh of Nikon die oplossingen hebben voor diverse marktsegmenten. Als we naar de klassieke hype cycle kijken, dan zit 360 graden video zeker volop in een hype: op YouTube 360 worden volop filmpjes gepost, bedrijven laten opnames maken voor jobbeurzen of om klanten een bepaalde beleving te bieden, enzovoort. Ook in Vlaanderen kijken grotere en kleinere bedrijfjes naar deze evolutie. Sommige bedrijven uit de audiovisuele sector focussen zelfs volledig op 360 graden video.

De vraag is momenteel echter welke concrete toepassingen duurzaam zullen zijn, en verder zullen gaan dan de hype. Op een jobbeurs of in de media kan men één of twee keer scoren met een 360 graden video toepassing omdat het nieuw is, maar eens het nieuwe er af is, zullen we op zoek moeten gaan naar toepassingen die echt nuttig zijn.

Binnen een praktisch gericht onderzoeksproject willen we specifiek rond 360 graden video werken om te kijken wat