VR Check 2017 vond plaats op 3 oktober 2017

12u00 Onthaal
13u00 Welkomswoord Howest & Thomas More
13u10 Virtual & Augmented Reality: Hype or Serious Business? – Keynote Coen Sanderink
13u30 Presentatie resultaten Vlaams gebruikersonderzoek – Thomas More
13u50 Welke business modellen zijn er voor 360° en VR? – Thomas More
14u10 Interactieve Virtual en Augmented Reality voor de Vlaamse industrie – HOWEST
14u40 PAUZE – VR/AR Beurs
15u15 Parallelsessies
17u00 Netwerking
18u30 Einde

Gedetailleerde planning van de parallelsessies met bijhorende Powerpoints.

Welkomswoord – Howest & Thomas More

VR: Hype or serious business? – Coen Sanderink

Gebruikersonderzoek – Bruno Koninckx

VR/360 Businessmodellen – Steven De Hertogh

 Interactieve Virtual en Augmented Reality voor de Vlaamse industrie – HOWEST

 

Gedetailleerde planning parallelsessies

BLOK 1: 15u15 16u05

 

NR 1: VR voor industrie 4.0

Caterpillar VR projecten: optimalisering van 360° video componenten (BUT nv)
We beschrijven hoe we in opeenvolgende Caterpillar opdrachten gaandeweg door betere video packingtechnieken een hogere kwaliteit hebben bekomen én tegelijk de bestandsgrootte hebben kunnen reduceren.
Door van de traditionele equirectangular mapping over te gaan naar pyramidale encodering bereiken we een efficiëntiewinst die toelaat hoge resolutie stereoscopische video te tonen op smartphone-gebaseerde brillen met beperkte videodecoderingsmogelijkheden.

Augmented Support: Field Service & Customer Support in het Industrie 4.0 tijdperk (VIU More)
Augmented Support laat toe om hulp op afstand aan te bieden door middel van een videoverbinding die kan verrijkt worden met virtuele elementen met de hulp van mobiele smart devices. Op die manier is het mogelijk om een extra paar ogen en zelfs virtuele handen ter plaatse te krijgen om een potentieel probleem snel, kwaliteitsvol en aan een lagere kost op te lossen. Reiskosten dalen, de gemiddelde reparatietijd daalt, de ‘first time fix rate’ stijgt alsook de efficiëntie van samenwerken en bieden van ondersteuning.

Visualisatie technische data (Around Media)
Around media heeft een platform ontwikkeld om automatisatie en centralisatie van VR door middel van software om vastgoed en technische data beter te visualiseren.

Preparing Reality (Sagility)
Sagility ontwikkelt digitale twins van geautomatiseerde systemen om hun levenscyclus te optimaliseren. Tijdens het ontwerp valideren we het productieconcept (simulatie), tijdens de implementatie testen we de reële aansturingssoftware (emulatie). Via VR technologie plaatsen we de operatoren in hun toekomstige werkomgeving om met hen te co-creëren en hen op te leiden. Ten slotte gebruiken we deze immersieve omgeving om de wearable toepassingen te prototypen alvorens ze operationeel in te zetten. Via enkele cases illustreren we onze aanpak en de gerealiseerde business benefits

 

NR 2 : Hoe maak je VR/AR/MR? (workshop Thomas More)

Welke technologieën bestaan er vandaag de dag om VR/AR/MR te maken? Welke futuristische ideeën komen er nog op ons af? Welke technologieën zijn de moeite om in te investeren en welke zijn misschien nog wat overbodig? Tijdens deze interactieve workshop worden al deze vragen beantwoord aan de hand van demo’s en internationale cases.

 

NR 3: State of the art, inspirerende casussen en toekomst. (workshop Howest)

In deze sessie overlopen we de beschikbare Virtual & Augmented Reality apparaten en gaan we de plus- en minpunten van de verschillende technologieën naast elkaar leggen. We bekijken ook enkele termen en concepten die vaak verschijnen als we het hebben over ontwikkelen voor VR en AR; dit gekoppeld met inspirerende casussen vanuit verschillende toepassingsdomeinen.

NR 4: Gebruik van 360° video en VR voor vastgoed & marketing

wonen.tv (VRT)
In het kader van het TV programma Wonen.tv experimenteerde de VRT ook met VR. In deze sessie hoor je wat dat opleverde.

visualisatie van raamdecoratie (Bazookas)
Voor het bedrijf van zonprotectie en decoratie Diaz maakte Bakzookas een applicatie om hun producten te visualiseren.

virtuele tours met de Theta (Ricoh)
De drempel om zelf 360° foto’s en video’s te maken is dankzij camera’s als de Theta van Ricoh drastisch verlaagd. In deze sessie kom je te weten hoe makelaars deze camera gebruiken om virtuele tours door huizen te maken.

3D visuals en VR voor architecten en projectontwikkelaars (POW 3D)
POW 3D maakt 3D visuals en VR toepassingen waarmee architecten, projectontwikkelaars en anderen hun klanten op voorhand een goed en overtuigend beeld kunnen geven van hun projecten.

 

BLOK 2: 16:10 tot 17:00 u

 

NR 1 : Journalistiek/media/toerisme

Waregem Koerse, al 170 jaar uniek in België. (Panobirds)
Er gaat bij iedereen een belletje rinkelen bij het horen van de naam Waregem Koerse. De hoeden, de overdaad en champagne, gokken en helaas soms ook drama bij de riskante steeple chase ren. Deze video is een trailer, voor wat later een meer uitgebreide reportagefilm wordt. Deze film toont hoe dit evenement ervaren wordt door zowel jockey, als door de ‘vip’ die het event bezoekt. Unieke beelden gemaakt in 360° vanuit het Jockey perspectief zorgen voor de nodige adrenaline.

360° reportages  (VRT)
De VRT Nieuws redactie heeft ondertussen al een ruime ervaring opgebouwd met 360° video. De zender is begonnen met extern geproduceerde 360video nieuwsreportages en is ondertussen geëvolueerd tot interactieve nieuwsreportages die door de journalisten zelf worden aangemaakt. Een blik achter de schermen.

Fietsen in Antwerpen (Stad Antwerpen)
Om de bezoeker van onze stad warm te maken om te fietsen in Antwerpen, liet Visit Antwerpen een 360° video maken vanuit het POV standpunt. In de video fietst de kijker langs enkele bekende Antwerpse locaties onder begeleiding van een gids. Dit alles kadert in een groter marketingplan ter promotie van fietsen in Antwerpen.

 

Nr 2: Opleiding en simulatie

Virtual Reality de gimmick voorbij (Reality Matters)
Door zijn immersieve karakater is VR  uitermate geschikt als training tool.  Gebruikers kunnen als nooit tevoren worden ondergedompeld in en situatie of proces. Voor Toyota Material Handling Europe brachten we in kaart waar in de organisatie VR een voordeel kan bieden. Naast training komt ook efficiëntie aan bod.

Aftasten van de VR-limieten met Captain Einstein  (Howest)
Praktische toepassingen van VR gaan van het eenvoudigweg mooi weergeven van bestaande content tot anders quasi onmogelijke visualisaties van objecten, situaties en procedures die essentieel 3D zijn. Maar waar ligt de limiet? We tonen hoe Virtual Reality technologie ingezet kan worden om een abstract, moeilijk te bevatten fenomeen zoals de Relativiteitstheorie van Einstein, laagdrempelig uit te leggen.
*Deze lezing is geschikt voor mensen met een lichte wiskunde-allergie

VR-tigo: Digitale duizeligheid en schijnbare oplossingen  (PreviewLabs)
Al ooit een achtbaan in Virtual Reality geprobeerd? Indien wel, dan kan het zijn dat u redelijk snel onwel wordt in de virtuele wereld. Hoe is het mogelijk om duizelig te worden zonder fysiek te bewegen? Aan de hand van onze prototypes demonstreert Previewlabs de oorzaken en oplossingen voor deze fenomenen. Sommige resultaten zullen anders voelen dan wat u denkt te verwachten!

Cortes & Oliva (Yume/Consider it done)
Welcome to the world of cigars, by Cortes & Oliva Als complete marketing-ervaring duik je onder in de wereld van de ambachtelijke sigaren.
Ontdek hoe stereoscopische, interactieve 360° video het verschil kan maken in combinatie met een compleet marketingplan.

 

NR 3: Interactieve Virtual Reality ontwikkeling: van A tot Z. (workshop Howest)

De meest courante interactieve virtual reality applicaties worden ontwikkeld aan de hand van game engines. In deze sessie overlopen we alle stappen van de werkwijze om tot een virtuele interactieve 3D applicatie te komen.

 

NR 4 Workshop VR Storytelling (workshop Thomas More)

VR heeft zijn eigen woordenschat en grammatica. Je kan scenariotechnieken van film en video niet zo maar 1 op 1 vertalen naar VR. Wat zijn de valkuilen, do’s and don’ts van VR storytelling? Mag je, moet je, een kijker leiden, hoe doe je dit en hoe ver kan je daar in gaan? Zijn VR-verhalen altijd volledig non-lineair? De basics van VR storytelling op een rijtje.